Denise & Kirsten

Blog minor digital marketing http://uitineigenland.weebly.com/

Benchmark


Uitbreiding van de criteria

Na overleg met meneer Janssen, hebben wij de criteria verder uitgebreid. We hebben een aantal subcriteria toegevoegd om de citeria meetbaarder te maken.

    Vergelijkbaar Best practice
  Dagje weg VVV Zalando Zoover
Bereikbaarheid Zoekmachine ++ + ++ ++
  Social Media ++ ++ ++
 
Conversie Forum ++
  Contactformulier ++ ++ ++ +/-
  Winkelmandje ++
 
Gebruiksvriendelijkheid Navigatie +/- ++ ++
  Informatie +/- + ++ ++
  Overzicht + ++ ++
  Zoekbalk ++ ++ ++
 
Duidelijkheid Overzicht + ++ ++
  Inrichting +/- ++ +
  Content +/- + ++ ++
  Beeldmateriaal + + ++ +
           
Betrouwbaarheid Content editor + ++ ++ +/-

 

++ Zeer goed
+ Goed
+/- Matig
Slecht
Zeer slecht

Voor het beschrijven van deze benchmark hebben wij opgeschreven welke punten wij belangrijk vinden voor bezoekers bij een bezoek aan een website. De vergelijkbare websites zijn de websites van Dagje Weg en VVV, omdat zij een vergelijkbaar product aanbieden en ook veel informatie geven aan hun bezoekers. De best practice websites zijn websites die wij goed vinden en die op veel punten goed scoren, dit zijn de websites van Zalando en Zoover.

De punten waarop we de websites beoordelen:
– Bereikbaarheid
– Conversie
– Gebruiksvriendelijkheid
– Duidelijkheid
– Betrouwbaarheid
Wij zullen de punten hieronder verder toelichten.

Bereikbaarheid hebben wij opgesplitst in ‘Zoekmachine’ en ‘ Social media’. In Google hebben wij verschillende tags ingetypt, om zo te kijken hoe het resultaat zou zijn en of de door ons gekozen websites goed naar boven zouden komen. Dit verliep eigenlijk bij alle websites goed, zij komen door middel van een goede SEO hoog in de ranking van Google. Daarna hebben wij gekeken naar social media, alle organisaties hadden social media behalve de VVV.

Conversie hebben wij opgesplitst in ‘Forum’ , ‘ Contactformulier’, en ‘ Winkelmandje’ . Dagje Weg, VVV en Zalando beschikken niet over een forum, dit is een zwakte. Dagje Weg, VVV en Zalando beschikken juist wel over een contactformulier, deze heeft Zoover juist niet en daarin schiet deze website dus tekort. Zalando is de enige website met een winkelmandje, bij de andere organisaties kunnen geen aankopen worden gedaan en zij hebben dan ook geen winkelmandje.

Gebruiksvriendelijkheid bevat de onderdelen ‘Navigatie’, ‘Informatie’, ‘Overzicht’ en ‘Zoekbalk’. Dagje Weg heeft een onduidelijke website en geen goede navigatie, de VVV schiet hierin ook tekort. Zoover en Zalando beschikken echter over een zeer goede navigatie. Ook de informatievoorziening is zeer goed bij Zoover en Zalando, zij beschrijven veel gerichte informatie, hierin lopen Dagje Weg en VVV achter. Zij hebben wel informatie, maar je moet er lang naar zoeken. Het overzicht is bij Zalando en Zoover zeer goed, bij Dagje Weg en VVV is het rommelig en niet aantrekkelijk om op de website te blijven. Alle websites beschikken over een zoekbalk behalve de VVV.

Bij duidelijkheid vonden wij het belangrijk dat de punten ‘ Overzicht’, ‘ Inrichting’, ‘Content’ en ‘ Beeldmateriaal’ goed aanwezig waren op de website. Zalando en Zoover vonden wij, wederom, erg overzichtelijk, je krijgt gelijk een duidelijke indruk van de website en de bedoeling ervan. Bij de VVV is dit matig door het ontbreken van een goede navigatie, en Dagje Weg vonden wij zeer slecht op het gebied van overzichtelijkheid. Zalando en Zoover hebben een goede inrichting van de website, je weet als bezoekers duidelijk waar je moet zijn en waar je de juiste informatie kunt vinden. Bij de VVV en bij Dagje Weg moet je lang zoeken naar de juiste informatie en dit is jammer omdat de site wel veel informatie bevat. De content bij VVV, Zalando en Zoover is goed en duidelijk. De teksten zijn niet te lang en niet te kort en goed vindbaar. Bij Dagje Weg is de content rommelig, het staat niet duidelijk op 1 plaats, dit is jammer. Qua beeldmateriaal scoren alle websites hoog, er wordt een goede hoeveelheid beeldmateriaal geplaatst en dat geeft een mooie toevoeging aan de informatie op de website.

Bij betrouwbaarheid hebben wij gekeken naar ‘Content editor’. Dit houdt in dat de gever van de informatie betrouwbaar is. Hierop scoren alle websites positief, alleen Zoover is volgens ons maar matig betrouwbaar. Dit komt doordat de geplaatste informatie door mensen zelf is toegevoegd. Je weet als bezoeker niet wie de informatie geplaatst heeft en onder welke omstandigheden deze informatie is geplaatst. Hierdoor wordt het minder betrouwbaar.

De Benchmark

Via Google of Facebook komt de bezoeker op onze website waar hij gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt.

Door de diversiteit van onze website en de uitgebreide informatie voorziening zal de klant ons onthouden en als eerste aan onze website denken, omdat de gebruiksvriendelijkheid van onze site goed is.

Door de actualiteit van onze site zal de klant terug blijven komen, omdat hij steeds weer blij verrast zal worden door nieuwe uitjes die op de website gepubliceerd worden.

Twee vergelijkbare online ondernemingen:

  1. www.dagjeweg.nl
  2. www.vvv.nl

Twee best practice online ondernemingen:

  1. www.zalando.nl
  2. www.zoover.nl

Criteria

  Vergelijkbaar Best practice
Dagje weg VVV Zalando Zoover
Bereikbaarheid ++ + ++ ++
Conversie + +/- ++ ++
Gebruiksvriendelijkheid +/- + ++ +
Inspelen op behoeftes +/- + ++ +
Duidelijkheid +/- ++ ++
Betrouwbaarheid + ++ ++ +/-
++ Zeer goed
+ Goed
+/- Matig
Slecht
Zeer slecht
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: